top of page

ARTISARA FASHION

ARTISARA - značka, ktorá je v skratke vegánska a je fair-trade , čiže móda pre dobre oblečenú ženu. Jej esenciu by vystihla autorka ARTISARY Andrea Talavašková tromi slovami - čistá, jednoduchá, sofistikovaná. A po vlastnej skúsenosti môžem povedať, že lepšie by som to nepovedala.

Artisara fashion na sociálnych sieťach:

Adi, ty si gro toho celého. Artisara vznikla z tvojej iniciatívy. Prezraď niečo viac...

Moja značka Artisara je typovo eco chic značka a v štýle jednoduchej sofistikovanosti. Je určená pre ženu, ktorá sa rada pekne oblieka, má zmysel pre estetiku, dizajn a eleganciu, má rada minimalistický jednoduchý štýl a je jej blízky eko rozmer. Súčasne je súcitná a záleží jej na stave tohto sveta a ako ho svojimi nákupnými rozhodnutiami ovplyvňuje. Taktiež je pokroková. Nepodlieha trendom a nosí to, čo vie, že jej svedčí a v čom sa cíti dobre. Artisaru som vytvorila ja sama, ale samozrejme moje idey sa pretavili do hmotnej formy vďaka úžasným spoluprácam, ktoré stáli pri zrode značky - branding slečny z USA, fotografka a modelka zo Slovenska a úžasne šikovné krajčírky tiež zo Slovenska. Začala som šatami a postupne pridávame iné kúsky, ktoré ma budú baviť.


 

Predstavme si aj Teba. Veď nebyť teba žiadnej Artisary by nebolo v konečnom dôsledku. Často sa tvorcovia "skrývajú" za značku a ľudia - konzumenti - ani nevedia aké skvelé osoby za ňou stoja. Ak by si mala predstaviť seba ako Andreu Talavaškovú, ako by to bolo? ;) A ako si sa dostala k vegánstvu, alebo vegánstvo k Tebe?

Ja som pôvodne z Považskej Bystrice, som vodnárka a mám jednu sestru:)) Najväčšie radosti sú pre mňa zvieratá, príroda, pohyb (milujem rýchlu chodzu a celkovo veľa a rada chodím pešo každý den), spánok, tanec (hlavne latino a spoločenské), hudba, filmy, fotky, cestovanie, meditácia, masáže, cvičenie, more/oceán, zdravá strava, čokoláda, červené víno a samozrejme trávenie času s ľudmi s ktorými mi je dobre:) Od vysokej školy som žila v Bratislave, po škole som bola cca rok v USA a potom viac menej na Slovensku. Od roku 2014 žijem pri Frankfurte v Nemecku. Študovala som financie, ale postupne som sa od nich odklonila, lebo ma nebavilo celý den robiť s excelmi, databázami a počítačom a uvedomila som si, že som skôr “na ľudí” ako “na čísla.” Rada komunikujem a skôr ma bavila práca v accounte managemente - teda v starostlivosti o zákazníkov. Keď som odišla z korporácie, tak sme so sestrou začali podnikať a dovážať z USA eko fľaše na pitie (z potravinárskej ocele) v krásnych dizajnoch. Vtedy som si asi prvýkrát uvedomila, že ma veľmi zaujíma a baví dizajn a eko rozmer a aj vymýšľať inovatívne veci. Keď potom americká značka ukončila produkciu, tak sme každá začali rozmýšľať čo dalej. Obe sme prešli na vegánsky (rastlinný) štýl stravy (ja v júni 2012) a všetkého ostatného (oblečenia a kozmetiky) a mňa to intuitívne priviedlo k látkam a dizajnu. Mala som pocit, že by som chcela tvoriť jednoduché eko kúsky, ktoré by som sama rada nosila a sestra sa začala venovať vegánskemu bodybuildingu. Nikdy som módu ani dizajn neštudovala a nemala som ani prax v módnych firmách či značkách. Nnaučila som sa to, čo bolo potrebné “za behu”, aby som vytvorila to, čo som si predstavovala. Veľmi veľa toho určite ešte neviem, ale je to ok a učím sa za jazdy. Takže takto vznikla Artisara:)

 

Prečo názov Artisara?

Keďže je Artisara pre ženu, ktorá sa rada pekne oblieka, má zmysel pre estetiku a dizajn, veľakrát je aj kreatívne orientovaná a má rada kreatívno-umelecké záležitosti (hudbu, fotografiu, film, obrazy), tak sme sa hrali so základom slova Art ako umenie. Výrazne mi pomohla malá brandingová agentúra z USA, ktorá sa špecializuje výlučne na tvorbu názvov značiek. Potrebovala som externý pohľad kedže ja som v tom plávala vnútri a ešte k tomu je to možno trochu ťažšie, keď nemáte business partnera, s ktorým viete brainstormovať, ale hráte sa iba vo vlastnej hlave. Takže kedže som bola na to sama, mala som pocit, že to chcem riešiť takto a bolo to výborné. Vedela som, že keď uvidím ich návrhy na základe informácií a esencie, ktorú som chcela vytvoriť, tak budem vedieť, ktorý je ten správny. Čiže tento základ slova Art kombinovali za použitia všelijakých latinských a iných cudzojazyčných slovníkov. Spomedzi návrhov v druhom kole som vybrala ten názov, ktorý rezonoval jednoznačne ako ten správny.


Zaujímavý bol aj proces hlasovania počas výberu mena značky vybranou skupinou ľudí. Ku každému názvu značky mali ľudia napísať akú emociu v nich vyvoláva a čo si predstavujú, že tá značka predáva. Nakoniec to, čo napísali ľudia sa zhodovalo s mojim pocitom, ktorý som mala od začiatku, ked som návrhy uvidela.

 

Čo je základným znakom tejto značky? (Mám namysli napr. jednoduchosť, extravagancia...a pod.)

Základným znakom sú klasické siluety, nadčasové strihy, čisté línie. A takisto pohodlné a kvalitné látky (bambus a denim (riflovina) a satén z organickej bavlny). Naša prvá kolekcia je jednoduchou kolekciou minimalistických vegánskych šiat a je v palete jednoduchých nadčasových farieb – biela, krémová, čierna a bledo ružová.


TOP: Artisara/Foto: Klaudia Kirschner


Čím je značka Artisara odlišná od iných (vegánske materiály)?


Áno, používame iba vegánske materiály. V kocke sme okrem toho aj organická, fair trade, transparentná, slow (pomalá), etická, udržateľná značka, podporujeme dobrú vec (5€ z každého predaného kúsku putuje overenému útulku pre zvieratá) a sme schválená ako vegánska značka organizáciou PETA. Taktiež praktizujeme politiku nulového odpadu (zero waste). Ak sme to spätne postrehli správne, tak sme prvá slovenská vegánska organická slow (pomalá) a zero waste značka s transparentným zverejnením ceny. V skratke možem ku každému povedať pár viet: - používame iba organické materiály, čiže to znamená, že rastliny použité na výrobu látok (v našom prípade bio (organická) bavlna a bambus), ktoré rástli bez použitia herbicídov a pesticídov. - nakupované látky sú certifikované GOTS (bio bavlna) a OEKO-TEX certifikáciou. To znamená organický pôvod látky aj s ohľadom na ekologický aspekt a sociálny aspekt celého výrobného procesu až po finálny produkt. My kupujeme látky od bio dodávateľov v Európe (v Čechách a Nemecku). - všetky naše kúsky šijeme (fair-made) na Slovensku v Púchove. Jedny šaty trvá ušiť v priemere 2,5 hod a za ušitie platíme 35 eur s DPH, to znamená, že platíme pani krajčírkam cca 10 eur na hodinu. Ak by dostali zákazky iba od nás, ich hrubý mesačný príjem za plný úvazok by bol 1600 eur a nie 400-500 eur ako to často je pri práci pre mnoho (aj zahraničných) značiek, ktoré si dávajú šiť na Slovensku. Za fair mzdu považujeme samozrejme nie len vyššiu mzdu ako minimálnu (435 eur, čo je 2.71 eur/hod), ale vyššiu ako priemernú mzdu (944 euro, čo je 5.90 euro/hod (info za 2.kvartál 2017). - ked sa chceme pekne obliekať, mali by sme byť ochotní slušne zaplatiť aj krajčírky. Vnímam to tak, že je to aj o energii. - okrem toho sme slow (pomalá) značka, čiže máme iba veľmi málo kúskov skladom (vačšinou iba na eventy) a štandard je, že hneď po objednaní online alebo na evente sa šaty začnú šiť a do 10 dní sú zákazníčke doručené domov kuriérom. - podporujeme dobrú vec (5€ z každého predaného kúsku putuje overenému útulku pre zvieratá). Zatiaľ prvé príspevky (od spustenia značky) až do odvolania ideme dať Útulku Piešťany. - praktizujeme politiku nulového odpadu (zero waste). To znamená, že vobec nič nevyhadzujeme, všetok odpad zo šitia odkladáme bokom a bude slúžiť ako výpln pre upcyklované vankúšiky, ktoré bude šiť z nechcených obliečok Zuzka z Dutka Lab. - no a sme aj schválení ako vegánska značka organizáciou PETA. - ďalej - transparentné zverejnenie ceny. Tento nápad ako koncept mi napadol už dávno - kým vôbec Artisara vznikla. Nevedela som, či také už existuje a keď som začala googliť, tak som našla americkú značku Everlane, ktorá toto zverejňuje tiež a veľmi sa mi to páčilo. Čiže u nás pri každom ušitom kúsku človek vidí, čo koľko presne stálo, aby šaty mohli vzniknúť.

 

Čo to znamená, že sú materiály vegánskeho charakteru, predsa len hovoríme o oblečení, nie o jedle ;)

Jasné, takže tak ako vegánska strava znamená stravu rastlinného povodu, tak vegánske látky (materiály) tiež znamenajú, že sú vyrobené iba z rastlín a nie zo zvierat. Látky zo zvierat ich buď stoja život - ako napríklad koža, perie, hodváb (mnohí ľudia nevedia, že sa pri tomto procese zabijú húsenice priadky morušovej na získanie tohto hodvábneho vlákna). Alebo získavanie látky zo zvierat znamená, že im to sposobuje veľký stres a ujmu na fyzickom a psychickom zdraví alebo celkovo zlý život v neblahých podmienkach. Často je s nimi pri tom narábané veľmi zle a sú v dôsledku toho zranené alebo traumatizované (ako pri vlne (a iných)). Alebo to pre ne jednoducho nie je prirodzené. My ľudia sme si od nich niečo začali brať, lebo sa nám to hodilo, ale nie preto, že je to pre zviera prirodzené sa niečoho z ich tela zbaviť. Takým príkladom je vlna - či už od oviec alebo angora vlna od králikov, či kašmír (od kašmírových kôz z hôr).


BAMBUS/ Zdroj: Artisara

Pre mňa je vegánsky životný štýl o láske a rešpekte k zvieratám a o súlade s prírodou. Nerobiť im to, čo nechceme aby bolo robené nám. Nerobiť iným to, čo nie je pre ne prirodzené a nezasahovať im do ich prirodzeného chodu len kvôli tomu, že my si chceme zobrať niečo od nich (napr. látku na blúzku).


Samozrejme v dobe ľadovej sa nedalo nič vypestovať - ani na jedlo ani na ušitie oblečenia, takže ľudia boli nútení “použiť” zvieratá. Ale tie časy sú dávno preč a už dávno sa vie človek plne zasýtiť, obliecť a nakrémovať iba z rastlín.


Aj ked zvieratá majú nižšie IQ ako ľudia, majú emócie a majú vzťahy medzi sebou a cítia bolesť fyzickú aj psychickú rovnako ako my. Myslím, že vidno, že veľa ľudí sa začína prebúdzať a pýtať samých seba, prečo vlastne robíme to, čo sme robili doteraz a aký to má zmysel. A to, že to doteraz nejak bolo neznamená, že to je správne a zdravé, a že to tak má aj pokračovať.


Okrem toho je to pre mňa aj o láske a rešpekte k životnému prostrediu. Vysekávajú sa ďalšie lesy, aby bol priestor na chov zvierat a pestovanie rastlin na ich potravu, namiesto toho, aby sa tie vypestované rastliny dávali zjest priamo ľuďom (na čo by boli v tom prípade potrebné omnoho menšie plochy zeme). Každý si môže tieto čísla a pomery jednoducho vygooglit a aj to, ako to súvisí so životným prostredím.


A tretí aspekt je moje vlastne telo a zdravie. Najprv to začalo tým, že mi jedného dňa prislo neskutočne ľúto, že niekto iný by mal prísť o život len preto, aby som ja som mala kúsok jedla na tanieri. A potom prišiel ďalší rozmer, že sa mi začalo zdať zvláštne a neprirodzené, aby som do svojho živého organizmu, ktorý chcem udržiavať zdravý, dávala kúsky mŕtveho tela niekoho iného. Vnímam to tak, že to nie je iba o hmote, ale aj o energii. Všetko, čo to zviera jedlo a zažilo (vrátane stresu, ktorý zažilo počas života a pred a pocas zabíjania), je v jeho tele a teda následne v tom kúsku mäsa, ktorý niekto zje. Vyrastáme a žijeme aj vďaka jedlu a teda kúsok banánu zjeme a stane sa nami. Kusok chleba sa stane nami. A aj ten kúsok mäsa sa stane nami.


A preto ja osobne sa cítim fyzicky a psychicky ľahko a pokojne, že už nejem nič živočíšneho pôvodu (vrátane živočíšnych mliek, vajec a medu). V dnešnej dobe je toľko alternatív a možností. Uz len rastlinných mliek je aspoň 5 druhov od mandľových až po sojové.


 

Kde všade môžeme značku Artisara nájsť? Ste "len" internetovým obchodom alebo máte aj kamennú predajňu?

Sme internetovým obchodom (vznikli sme v septembri 2017) a príležitostne sme začali chodiť na dizajnové a slow-fashion alebo vegan fashion eventy na Slovensku a v zahraničí. V júni 2018 sme začali na Urban Markete v Bratislave, potom v auguste 2018 a 2019 na Bare Fashion (Vegan Fashion Show) v Londýne, v novembri 2018 na Slow Days v Prahe a v decembri 2018 na Slow Fashion Days v Geneve vo Švajčiarsku a postupne budeme pokračovat tam, kde je naše publikum a kde sa nám event skutočne páči. Ďaľší event vždy ľudia môžu vidieť na našom Instagrame. Kamennú predajňu nemáme a zatiaľ ani neplánujeme, ale naše kúsky si môžu ľudia vyskúšať a kúpiť už aj v concepte store - Place store v Bratislave.

WEB ARTISARA FASHION KLIK TU


S Artisara fashion spolupracuje food blogerka

Zlatica Žárska/Zdroj: Artisara


Prečo práve, alebo kto by mal nosiť také "zdravé" oblečenie?


Oblečenie z rastlín a organických materiálov (od akejkoľvek značky, nielen od našej) može byť určite iba prínosom pre každého. Znamená to, že ľudia na sebe nenosia nič zo zvieraťa (je to aj o energii), a tým, že je to organické, tak ich pokožka neprichádza do kontaktu s ničím, čo bolo hnojené pesticídami a herbicídami. S týmto všetkým je spojená aj myšlienka slow fashion (pomalej mody), a teda že menej je viac. Že radšej mať menej vecí a kvalitných a nie veľa a nekvalitných. A že značky držia aj menej zásob a nechrlia vkuse nové trendy, ale skôr vyrábajú nadčasové veci. Takéto oblečenie je vyrobené lokálne a z kvalitných látok a nie v Ázii (za žalostných podmienok pre lokálnych ľudí často), a tak samozrejme stojí viac. Samozrejme chápem, že každý má iné finančné možnosti. Ale pointa je, že pomalá a lokálna móda nie je určená iba pre ľudí, ktorí majú nadštandardné príjmy. Kedže menej je viac, tak je to skôr o tom, že aj obyčajný človek si podľa tohto prístupu má možnosť kúpiť napr. radšej jedny šaty niečoho lokálneho a nadčasového a kvalitného (čo sa mu fakt páči a vie, že to vynosí veľakrát) za 160 eur ako štyri šaty z rýchleho reťazca po 40 eur (ktoré sú z polyesteru, výrazne smrdia, keď sa v nich človek spotí a koža cez ne nedýcha). Čiže ide o to, že menej je viac a že nakupujem vedome (čiže sa pred tým zamyslím, či to naozaj potrebujem a či to naozaj budem nosiť). Týmto uvažovaním si človek nakoniec može vytvoriť šatník o napríklad 60 kúskoch, ktoré má naozaj rád a vie, že vždy kamkoľvek pôjde, si bude mať čo obliecť versus 250 kúskov a chaos v skrini a pocit, že nemá čo vhodne skombinovať. Samozrejme, ked má niekto naozaj obmedzené možnosti, tak dnes sú aj iné užasné alternatívy - napr. upcyklované kúsky alebo SWAPY (kde je to zadarmo alebo za symbolické vstupné) alebo vznikajú nové pekné second-handy. Ja osobne využívam aj tieto možnosti, lebo sa tam dajú nájsť pekné a zaujímavé kúsky.


Ďakujem Aďka krásne za odpovede,

ďakujem za veľmi inšpiratívny a poučný rozhovor :)

Bara

FOLLOW ME

  • Black Facebook Icon

STAY UPDATED

POPULAR POSTS

TAGS

No tags yet.
bottom of page