top of page

Na cesty aj len tak bežne + Cestou necestou (Rozhovor)

Som človek, ktorý nedokáže okolkovať okolo jednej veci pol dňa (myslím, rečniť a rečniť a....) vychvaľovať ju do nebies týždeň, ale hovorím o veciach konkrétnych, hmotných. Pri zážitkoch, veciach, ktoré mi berú dych je to iné. Tie mi vedia brať dych aj rok a spomienky vám predsa nikto nevezme ;) Tie hmotné sú predsa len pominuteľné, ak si ich teda neodložíte na pár rokov na povalu.


Zážitok! O tom vlastne bude aj tento celý článok, ktorý sa mi podarilo pripraviť spolu s Jakubom Jurkym, ktorého poznám, fí, už to bude aj takých 7 rokov (neviem presne, v matike som nikdy dobrá nebola :D), spolu s jeho odpoveďami, zážitkami, a blogom www.nnomadttraveler.com (mrkni aj https://www.facebook.com/nnomadttraveler/) a spolu s https://www.bonprixshop.eu/, kde som našla vak a boty Slip On podľa môjho gusta. Nie síce do Ázie či na turistiku, ale do mesta ako vyšité. A vlastne tým som už aj načrtla o čo pôjde. Áno, cestovanie. Ak ste už niekedy zažili adrenalín stopovania (veď koniec koncov, nikdy neviete na koho natrafíte) a našli ste sa v tom, a možno by ste to chceli skúsiť aj za hranicami Slovenska, ale neviete ako na to, nechajte sa inšpirovať Klochym a Jurkym. Celý rozhovor nájdete kdesi dole, "prelistuj" ;)


Posúvam dva typy na "echt" cestovateľské vychytávky mestom, uličkami, pamiatkami, napríklad aj na večer, kedy slnko padá smerom k zemi a nie je až tak teplo:








Rozhovor s Jurkym "veľké expedície sú bez báb"...


Sme Jurky a Klochy, chlapci z blogu Naked Nomad & Trouble Traveler. Obidvaja sme skončili Technickú univerzitu v Košiciach a po škole sme sa vydali na cestu stopom. Chceli sme sa dostať do Indie a nevedeli sme ako dlho to bude trvať. Cestovali sme 10 mesiacov a máme nezabudnuteľné zážitky. Máme radi cestovanie, yogu, hory a zábavu. Nemáme radi predsudky a turistické miesta.

Foto: archív /Jurky

Klochy - naľavo, Jurky - napravo

Kde vznikol počiatok nápadu cestovať, kedy a prečo?

Ja stopujem už od 15tich rokov a vtedy som sa dozvedel, že šiel niekto do Indie stopom. Nechcel som tomu veriť, ale stalo sa to mojim snom. Prešlo odvtedy 10 rokov a zrazu sa mi plní veľký sen a ja som v Indii. Z veľkého sna sa stala láska ku tejto krajine a určite by som sa tam rád vrátil. Na vysokej škole sme sa nejako dostali ku informáciám, že stopom sa ľudia presúvajú a cestujú už dlhé roky, a že to vážne funguje. Tak sme si povedali, keď to dali iní, dáme to aj my 😉

Foto: archív /Jurky

Prvý turecký stop s chlapíkom menom Tarik


Ktoré krajiny ste už prešli a akým spôsobom?

Obidvaja máme na konte okolo 30 krajín. Niektoré krajiny sme prešli stopom, niektoré autom a niektoré vďaka lacným letenkám. Každá cesta je iná a to nás na tom baví. Stále veríme, že cesta je cieľ. Vymenujem zopár pre zaujímavosť. Napr. Maroko, USA, Kolumbia, Island, India, Irán, Gruzínsko, Arménsko, Thajsko a Kambodža.


Foto: archív /Jurky

Detský domov v Indii

Foto: archív /Jurky

Modrá mešita v Tureckom Istambule

Je to skutočne obdivuhodný počet. Ja vám môžem úplne s istotou povedať, že vám to závidím. Ale nemali ste strach, predsa len nevieš čo ťa postretne...čo vaši rodičia?

Strach nie. Máme rešpekt z každej krajiny. Stále sa snažíme zapadnúť splynúť s miestnymi a užiť si to. Snažíme sa nevystrájať, ale pekne s pokorou cestovať. A čo sa týka rodičov, stále sa boja, ale už si nato ako tak zvykli, necestujem prvýkrát a sú vdační za intetnet, že môžeme byť skoro stále v kontakte :)

Foto: archív /Jurky

Foto: archív /Jurky

Čierne more v Gruzínsku

Do ktorej krajiny by si sa presťahoval a vedel tam žiť?

Ja by som chcel žiť v krajine, kde sú hory a more, ale čoraz viac má láka ostať doma na Slovensku.


To ma zaujíma. A teda položím jednoduchú otázku: prečo?

Slovensko ma veľa toho čo ponúknuť a cítim sa tu doma. Slovensko je bezpečná krajina a páči sa mi náš rodný jazyk. Viem si predstaviť bývať niekde na dedine blízko hôr a mať tzv. svätý pokoj.


V tom rodnom jazyku sa zhodneme a vlastne fandím ti za celú predošlú odpoveď. Každopádne vráťme sa k tvojmu/vášmu dobrodružstvu. Viem, že ste boli aj v Kolumbii, tam by som sa raz chcela dostať. Čo by si mi odporučil vidieť, zažiť, ochutnať?

Kolumbia je prekrásna krajina, ktorá ma skoro všetko: moria, oceány, džungľu, hory, púšte a amazóniu . Ja som sa tam cítil ako v dokumente, všade na okolo sú rôzne farebné vtáky a plno inej zvery. V Kolumbii som videl najvyššie palmy na svete a najkrajšie pláže na svete, to bola pecka. Jedol som tam väčšinou fazuľu, slané banány - platano (ide o veľké, slané, zelené banány), ryžu a šalát. Ja sa stravujem vegánsky a bol som prekvapený, ako ľahko sa dá nájsť nejaká reštaurácia alebo vegánske jedlo. Pretože v Južnej Amerike jedia väčšinou kurčatá.


Foto: archív/Jurky

COLOMBIA

Tá Kolumbia je jednoducho fantastická. Vy ste predsa len muži, odporučili by ste takýto výlet aj ženám?

Jasné odporučil by som to každému bez ohľadu na pohlavie. Ak niečo chcete, tak si za tým choďte, nenechajte si do toho kecať. Dievčatá musia byť trošku viac obozretnejšie ako chlapci, ale na cestách stretávam aj ženy čo cestujú samé a stopom. Bez malých problemikov sa to nezaobíde, lebo nie každý pozná stopovanie, ale stále tí ktorí stopovali vraveli, že ich to iba posilnilo a dávali si väčší pozor.

Foto: archív/Jurky

Iránski lokálni ľudia

Foto: archív/Jurky

Iránski lokálni ľudia

Čo všetko je potrebné si zobrať na takú cestu? Čo ste si vy napríklad nezobrali a ľutovali ste?

My sme šli dvaja a každý si bral iné veci. Základ by som povedal, že je oblečenie, elektronika, čelovka, filter na vodu, stan a spacák. Zvyšok závisí od človeka, čo je pre neho potrebné. Nič som neľutoval mal som všetko, dokonca som veľa veci vyhodil a postrácal. Aspoň sa mi odľahčil batoh. :)

Stala sa vám nejaká situácia v ktorej ste si nevedeli rady?

Aj keď sa niečo vážnejšie stalo, stále sa to vyriešilo s ĺahkosťou. Niekedy som ani neveril, že sa to tak dá rýchlo a bez problémov vyriešiť. Stále niekto prišiel, vedel po anglicky a pomohol nám.


Foto: archív/Jurky


Najväčšie prekvapenie na cestách?

Prekvapenie? India je plná prekvapení. Tam je všetko možné. Keby mi niekto povedal, že vie lietať tak mu to uverím a nepotrebujem dôkaz. /smiech/

Foto: archív /Jurky

Indický Mumbai, chutné indické štipľavé jedlo


Akým jazykom ste sa dorozumievali??

Snažili sme sa stále naučiť aspoň zopár fráz v danom jazyku. Moja metóda bola naučiť sa, že - nejem mäso - v každom jazyku a slovo - pazucha - v každom jazyku nech je sranda. A išlo to bez problémov, no niekedy iba rukami nohami.


Foto: archív/Jurky


Ako sa povie pazucha v Kolumbii? :D

Pazucha - axila alebo sobaco :D (Viac o Kolumbii si môžeš prečítať aj TU)

Foto: archív/Jurky

Iránske hory v púšti


ĎAKUJEM Ti za rozhovor a prajem ešte veľa šťastne prestopovaných i neprestopovaných kilometrov.

Bara


FOLLOW ME

  • Black Facebook Icon

STAY UPDATED

POPULAR POSTS

TAGS

No tags yet.
bottom of page